donderdag 15 mei 2008

Hoge boete UPC voor colportage


De Consumentenautoriteit legt zeven boetes op aan UPC Nederland B.V. vanwege de wijze waarop het bedrijf in 2007 via colportage en telefonische verkoop abonnementen op digitale televisie aanbood. De opgelegde boetes bedragen in totaal 303.000 euro. Daarnaast moet UPC voortaan aan het begin van elk telemarketinggesprek duidelijk het commerciële doel van het gesprek meedelen onder last van een dwangsom.
Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Consumenten zijn op basis van misleidende of onjuiste informatie overgehaald een dienst af te nemen waar ze zelf niet om hadden gevraagd en waarvoor ze moeite moesten doen om er vanaf te komen. Dit is in strijd met de elementaire regels van het consumentenrecht en daar treden wij tegen op."
Om het gebruik van digitale televisie te stimuleren bood UPC bestaande abonnees de 'mediabox' aan die nodig is om het digitale televisiesignaal te kunnen ontvangen. Aan de mediabox was een abonnement op digitale televisie gekoppeld, waarvoor consumenten, eventueel na een gratis proefperiode, moesten betalen. In de onderzochte periode - 1 januari 2007 tot 1 april 2007 - hanteerde UPC hierbij onder meer de verkoopmethoden colportage en telefonische verkoop. Bij ConsuWijzer en de Consumentenbond kwamen veel klachten binnen van consumenten over de wijze waarop de mediabox werd aangeboden.
Na onderzoek heeft de Consumentenautoriteit vastgesteld dat UPC overtredingen heeft begaan bij de verspreiding van de mediabox en de verkoop van abonnementen voor digitale televisie. De Consumentenautoriteit heeft geconstateerd dat UPC bij de telefonische verkoop van abonnementen voor digitale televisie de regels omtrent ongevraagde toezending en het sluiten van overeenkomsten op afstand heeft overtreden.
Zo heeft UPC consumenten niet expliciet om toestemming gevraagd voordat hen de mediabox werd aangeboden en het abonnement op digitale televisie werd geleverd. Ook werd de mogelijkheid om de overeenkomst binnen zeven werkdagen te ontbinden niet vermeld. Bij het werven van abonnees via colportage heeft UPC bepalingen van de Colportagewet overtreden. Hier ging het met name mis op het punt van de informatieverstrekking. Deze was soms misleidend of onjuist en belangrijke informatie werd weggelaten.

Geen opmerkingen: