woensdag 11 september 2013

2,5 miljoen huishoudens kijken On Demand

De televisie en digitale kabel zijn veruit het meest populair onder Nederlandse huishoudens die gebruik maken van betaalde Video on Demand (VoD) diensten. Van de ruim 2,5 miljoen huishoudens die VoD gebruiken, verkiest een overweldigende meerderheid van 93 procent de televisie voor het kijken. Vergeleken met online VoD-diensten trekken UPC, Ziggo en KPN meer dan tweemaal zoveel VoD-gebruikers. De Nederlandse huishoudens kijken On Demand het meest naar films die net uit de bioscoop zijn. Naast de internationale blockbusters doet ook de Nederlandse film het heel goed met drie films in de VoD top-10 van 2013.
Dit blijkt uit de ‘Marktmonitor Video on Demand in Nederland’ die voor het eerst is verschenen. De gegevens daarvoor zijn aangeleverd door de filmdistributeurs, aanbieders van VoD-diensten en door onderzoeksbureau Ipsos Synovate dat in opdracht van de Stichting Video on Demand regelmatig marktonderzoek doet naar consumentengedrag en –voorkeuren
De ‘Marktmonitor Video on Demand in Nederland’ laat verder zien dat het aantal Nederlandse huishoudens dat gebruik maakt van VoD in het tweede kwartaal van dit jaar fors is toegenomen. Eind augustus 2013 stond het getal op ruim 2,5 miljoen. Een jaar geleden bedroeg dat 1,5 miljoen.
Ruim negentig procent van de Nederlanders kijkt het liefst On Demand op zijn TV. Om online VoD-diensten op de televisie te kijken, is een Smart TV nodig en die staat nog lang niet in alle Nederlandse huiskamers. Tweederde van de huishoudens heeft nog een ‘gewone’ TV zonder internetaansluiting.

Geen opmerkingen: