vrijdag 24 januari 2014

Telenet wil voetbalzender starten

Telenet heeft plannen om samen met de Pro League in een joint venture te stappen die de verspreiding van live televisiebeelden van het Belgische eerste klasse voetbal zou kunnen garanderen via een eigen Jupiler Pro League-zender. Samenvattingen van de wedstrijden zouden aangeboden worden aan open-net zenders. Daarvoor zal - indien het plan wordt goedgekeurd - een officiële tender worden uitgeschreven waar alle publieke en commerciële zenders aan kunnen deelnemen. Het voorstel is nu neergelegd bij de Pro League-clubs. Bij een positieve beslissing krijgen alle consumenten de kans om via hun eigen operator te genieten van het Belgische topvoetbal.
In mei 2014, na de play-offs, loopt het huidige voetbalcontract af. In dat kader hebben Telenet en de Pro League samen gezocht naar de beste manier om de voetbalrechten de komende jaren in de markt te zetten. Concreet zouden Telenet en de Pro League via een joint venture een eigen zender opstarten die alle live matchen van het eerste klasse voetbal zal capteren. Geïnteresseerde operatoren kunnen de uitzendingen van deze zender tegen betaling en op niet-exclusieve basis aankopen en via hun eigen televisieplatform verspreiden naar hun klanten.
De samenvattingen zouden aangeboden worden via een tenderprocedure. Telenet en de Pro League beklemtonen dat alle Belgische open-net zenders kunnen deelnemen aan deze tender en dat de grootste waarborgen op een objectief verloop van de veiling zullen ingebouwd worden.
Het grootste voordeel van dit voorstel is dat het  - na de goedkeuring van de clubs -  mogelijk wordt om het nationale voetbal vlot tot bij alle consumenten te brengen ongeacht hun televisieaanbieder. Ook voor de Pro League-clubs zelf kan dit plan meer financiële stabiliteit brengen, aangezien de clubs voor een langere tijd gegarandeerde inkomsten krijgen uit de televisierechten en zelf ook kunnen delen in de winsten van de joint venture. Verder is dit initiatief ook voor de Pro League zelf een mogelijkheid om de eigen merkbekendheid te vergroten via een eigen televisiezender, die duidelijk Pro League gebrand zal zijn.

Geen opmerkingen: