donderdag 5 februari 2015

Markt voor home entertainment bereikt keerpunt

De groei van de Video on Demand-markt van bijna 37 procent compenseert de daling van de DVD- en Blu-Ray-markt van 23 procent vrijwel volledig. De digitale Home-Entertainmentmarkt benaderde in 2014 de fysieke markt in omzet. Volgens marktonderzoeksbureau GfK bedroeg de fysieke consumentenwaarde iets meer dan 129 miljoen euro en de digitale 121 miljoen euro. De totale markt daalde met 2,4 procent. Dat stelt brancheorganisatie NVPI.

In 2014 was de daling van de fysieke markt ten opzichte van 2013 nog altijd fors, onder meer omdat de Free Record Shop keten in de eerste helft van 2013 nog actief was. Over 2015 zal de daling ten opzichte van 2014 daarom naar verwachting lager zijn; Free Record Shop was in vergelijkingsjaar 2014 niet meer actief. Overigens is Free Record Shop inmiddels weer terug in het straatbeeld met een shop-in-shop formule.

Al met al is de verwachting dat de daling van de fysieke markt van jaarlijks meer dan 20 procent zal worden getemperd. Daarnaast zal NVPI Video de fysieke retailbranche blijven ondersteunen. In december 2014 werd een grootschalige TV-campagne op de RTL-zenders gevoerd om de DVD als cadeausuggestie voor de kerstperiode onder de aandacht te brengen.

In 2014 heeft het Europese Hof van Justitie bepaald dat de Nederlandse wetgeving downloaden uit illegale bron simpelweg niet toestaat. Inmiddels zijn legale alternatieven volop voorhanden. Partijen als UPC, Ziggo en KPN bieden een ruim assortiment tegen scherpe prijzen en vormen een legaal alternatief. Samen met groeiende digitale partijen als iTunes, Videoland, Netflix, Pathé Thuis, HBO GO en Film1GO heeft het brede publiek tal van uitstekende bronnen voor entertainment.

Geen opmerkingen: