vrijdag 28 augustus 2015

Ziggo veroorzaakt daling Nederlandse tv-markt

In het tweede kwartaal van 2015 is de Nederlandse televisiemarkt gedaald met 0,2 procent, oftewel 17.000 aansluitingen, naar 7,85 miljoen abonnementen. De daling werd vooral veroorzaakt door klantenverlies bij Ziggo. Volgens Telecompaper's meest recente kwartaalrapport over de Nederlandse televisiemarkt bleven kabelaars marktaandeel verliezen aan IPTV via DSL- en glasvezelnetwerken.

Het aantal digitale tv-aansluitingen groeide wel, met 0,4 procent. Dat was onvoldoende om een daling van 4,4 procent van het aantal analoge tv-aansluitingen te compenseren. Meer dan 88 procent van de tv-aansluitingen in Nederland is digitaal. Kabel is nog steeds de meest gebruikte technologie, ondanks een daling in het tweede kwartaal. Met 52,9 procent heeft kabel nog steeds een aandeel van meer dan de helft van de digitale tv-markt, gevolgd door DSL met 18 procent en glasvezel met bijna 12 procent eind juni 2015.

Ziggo verloor voor het tweede kwartaal op rij digitale tv-klanten. Dat leidde tot een verlies van marktaandeel, dat eind juni uitkwam op iets meer dan 48 procent. KPN won een half procentpunt in het kwartaal, om uit te komen op bijna 31 procent van de digitale tv-aansluitingen. Op de hele tv-markt (inclusief analoog) heeft Ziggo een marktaandeel van ongeveer 53 procent, ondanks marktaandeelverlies aan KPN dat groeide naar bijna 28 procent.

Geen opmerkingen: