vrijdag 26 april 2019

Aantal tv-aansluitingen daalt

Het aantal tv-aansluitingen bij Nederlandse huishoudens is in 2018 met 0,3 procent gedaald naar 7,454 miljoen. In 2017 bleef de daling nog beperkt tot 10.000 aansluitingen, aldus het meest recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse tv-markt.

De omzet uit tv-diensten groeide daarentegen wel: met 1,8 procent naar 1,872 miljard. Dat was onder meer het gevolg van prijsverhogingen van KPN, Delta, Caiway en Ziggo.

De prijsverhogingen van KPN, XS4ALL, Telfort, Caiway, Delta en Ziggo zorgden voor een groeispurt in de tweede helft van het jaar. Voor 2019 verwacht Telecompaper dat omzetgroei lager uitkomt op 0,4 procent. Dit is met name het gevolg van een verwachte snellere afname van het aantal tv- aansluitingen.

Kabel was eind 2018 nog altijd de grootste technologie voor doorgifte van tv-diensten in Nederland, ondanks een daling in marktaandeel van 0,6 procentpunten naar 55,4 procent. DSL blijft de nummer 2 technologie met 21,6 procent marktaandeel. Glasvezel groeide met 0,5 procentpunten naar 16, 1 procent. Zowel satelliet als ether-tv (Digitenne van KPN) hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent aan het einde van 2018, waarbij satelliet groter is dan Digitenne.

De tv-omzet zal vanaf 2020 zelfs gaan dalen. De gemiddelde daling zal uitkomen op 0,4 procent in de jaren tot en met 2023.
De versnelling van de daling wordt mede veroorzaakt door de grotere impact van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters. Dit zijn huishoudens die tv en video via internet kijken en hun traditionele tv-abonnement opzeggen of er nooit mee beginnen. Een tweede oorzaak is het afschakelen van analoge kabeltelevisie door Ziggo.

Geen opmerkingen: