donderdag 21 augustus 2014

Verkoop compact camera loopt terug

De verkoop van compact camera’s en dan vooral de instapmodellen, lopen steeds verder
terug. Dat constateert GfK. Dit heeft te maken met het toenemende gebruik en de functionaliteit van de geïntegreerde camera’s in smartphones, al dan niet met zoom lens. Meer dan 60 procent van de verkochte smartphones heeft inmiddels een ingebouwde camera van 8 megapixels of meer.

Ondanks een dalende markt zagen we in het tweede kwartaal vooral de verkoop van
compact camera’s met meer dan 20 megapixels flink stijgen. Inmiddels is dit van toepassing bij 1 op de 5 verkochte camera’s. Tevens ziet GfK een positieve stijging van het sub segment Camera modules binnen compact camera’s. De verkoop van lens accessoires, die je kunt gebruiken in combinatie met je smartphone of tablet, worden steeds beter bekend bij de consument.

Wat betreft foto camera’s met verwisselbare lenzen, zien we dat het aantal verkochte compact systeem camera’s groeit ten opzichten van de spiegelreflex Camera’s. In het tweede kwartaal was bijna een op de drie verkochte foto camera’s een compact systeem camera. Ondanks de groei van dit segment is het niet voldoende om de verkoopdaling van de Spiegelreflex Camera’s te compenseren.

Nieuwe technologische features zoals Wifi of Touchscreen worden steeds populairder. Ruim 40 procent van de verkochte Digitale Foto Camera’s beschikt over Wifi functionaliteit. Tevens kan 1 op de 4 verkochte foto toestellen inmiddels bediend worden door middel van een touchscreen. Tot slot doet de verkoop van specifieke camera’s voor kinderen het ook goed.

Geen opmerkingen: