Vorig jaar kondigde SBS aan een proef te starten met addressable tv. Addressable tv wordt mogelijk gemaakt door middel van HbbTV (hybrid broadcast broadband television), een technologie die televisie en internetdiensten combineert. Inmiddels is de eerste testfase afgerond met volgens SBS veelbelovende resultaten. De gebruikerservaring blijkt niet alleen zeer positief, maar zelfs de eerste aankopen naar aanleiding van HbbTV zijn al gedaan.
Integratie van lineaire en non-lineaire content wordt in de toekomst steeds belangrijker en addressable tv vormt hierin een belangrijke stap. Dit maakt het namelijk mogelijk om gericht te adverteren op televisie met persoonlijke en relevantere advertenties voor de consument als resultaat. Een uitgelezen kans voor adverteerders om de voordelen van op televisie en digitaal adverteren te combineren.
De proef bestond uit een drietal testcases met uiteenlopende doelstellingen. Achter de ‘rode knop’ was een interactieve laag te raadplegen tijdens UEFA Champions League, het SBS6-programma vtwonen en een commercial van ING. Naast de data die de pilot opleverde, werd in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos een uitgebreid onderzoek uitgevoerd. Zo werden door vijftig huishoudens 6 weken lang de gebruikerservaringen uitvoerig bijgehouden in een speciale dagboekapp en bij een aantal gebruikers werd zelfs letterlijk meegekeken via Google Glass. Bovendien werden toekomstige functionaliteiten besproken in een afsluitende focusgroep.
Dit najaar konden gebruikers live tijdens de Champions League wedstrijden informatie opvragen over bijvoorbeeld balbezit, spelersopstelling en kaartsaldo. 88 procent van de testgebruikers gaf aan dat HbbTV een toegevoegde waarde is tijdens de wedstrijden en maar liefst 98 procent verwacht in de toekomst gebruik te maken van HbbTV tijdens voetbalwedstrijden.
In de tweede testcase was het mogelijk om de producten en meubels uit de desbetreffende aflevering van vtwonen meteen tijdens de uitzending te bestellen via de webshop. Uit de pilot bleek dat 75 procent van de gebruikers positief tegenover het aanschaffen van producten via tv staat. Drie op de tien verwachten in de toekomst daadwerkelijk producten aan te schaffen via hun televisie en 4 procent deed zelfs op de dag van uitzending al direct een bestelling.
De laatste testcase werd in samenwerking met Mindshare en ING opgezet. Voor een adverteerder als ING bleek HbbTV een nieuwe vorm van adverteren waarbij relevante informatie, producten en aanbiedingen snel af te stemmen zijn op specifieke kijkers. ING gaf hiermee verdieping aan haar campagne over ‘vooroplopen’ en liet hiermee zien innovatief te zijn. Drie op de tien testgebruikers gaven aan dat hun beeld van ING na de test positief is veranderd.
Integratie van lineaire en non-lineaire content wordt in de toekomst steeds belangrijker en addressable tv vormt hierin een belangrijke stap. Dit maakt het namelijk mogelijk om gericht te adverteren op televisie met persoonlijke en relevantere advertenties voor de consument als resultaat. Een uitgelezen kans voor adverteerders om de voordelen van op televisie en digitaal adverteren te combineren.
De proef bestond uit een drietal testcases met uiteenlopende doelstellingen. Achter de ‘rode knop’ was een interactieve laag te raadplegen tijdens UEFA Champions League, het SBS6-programma vtwonen en een commercial van ING. Naast de data die de pilot opleverde, werd in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos een uitgebreid onderzoek uitgevoerd. Zo werden door vijftig huishoudens 6 weken lang de gebruikerservaringen uitvoerig bijgehouden in een speciale dagboekapp en bij een aantal gebruikers werd zelfs letterlijk meegekeken via Google Glass. Bovendien werden toekomstige functionaliteiten besproken in een afsluitende focusgroep.
Dit najaar konden gebruikers live tijdens de Champions League wedstrijden informatie opvragen over bijvoorbeeld balbezit, spelersopstelling en kaartsaldo. 88 procent van de testgebruikers gaf aan dat HbbTV een toegevoegde waarde is tijdens de wedstrijden en maar liefst 98 procent verwacht in de toekomst gebruik te maken van HbbTV tijdens voetbalwedstrijden.
In de tweede testcase was het mogelijk om de producten en meubels uit de desbetreffende aflevering van vtwonen meteen tijdens de uitzending te bestellen via de webshop. Uit de pilot bleek dat 75 procent van de gebruikers positief tegenover het aanschaffen van producten via tv staat. Drie op de tien verwachten in de toekomst daadwerkelijk producten aan te schaffen via hun televisie en 4 procent deed zelfs op de dag van uitzending al direct een bestelling.
De laatste testcase werd in samenwerking met Mindshare en ING opgezet. Voor een adverteerder als ING bleek HbbTV een nieuwe vorm van adverteren waarbij relevante informatie, producten en aanbiedingen snel af te stemmen zijn op specifieke kijkers. ING gaf hiermee verdieping aan haar campagne over ‘vooroplopen’ en liet hiermee zien innovatief te zijn. Drie op de tien testgebruikers gaven aan dat hun beeld van ING na de test positief is veranderd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten