maandag 25 april 2016

De Nederlandse consument streamde in 2015 per dag 105 minuten video

De Nederlandse consument streamde in 2015 per dag 105 minuten video. Dat is een stijging van ruim 60 procent ten opzichte van een jaar eerder (65 minuten), zo blijkt uit onderzoek in opdracht van brancheorganisaties NLkabel, Nederland ICT en FIAR CE.

Online video en Video on Demand groeien hard, zo blijkt uit het onderzoek. Gemiddeld wordt 38 minuten per dag naar online video gekeken. Vorig jaar was dat nog 23 minuten.

Catch-up TV (het terugkijken van lineaire televisieprogramma's via programma gemist op Replay TV) is goed voor 28 minuten per dag. Subscription Video on Demand (bijvoorbeeld via Netflix of MyPrime) is met 23 minuten per dag populairder dan het bestellen van 'losse' films en series (transactional Video on Demand).

De organisaties pleiten dan ook voor nieuw beleid. Hoewel het kopieergedrag voor een groot deel is verdrongen door streaming, is door Stichting de Thuiskopie in 2015 ruim 20 miljoen euro meer geïncasseerd dan in 2010. 'Er worden steeds minder muzieknummers en films gekopieerd op dragers als computers, harde schijven en smartphones. Opslag wordt steeds meer vervangen door streaming. De thuiskopieregeling moet daarop worden
aangepast'.

Geen opmerkingen: