De
Zeeuwse provider Delta heeft zijn klanten onvoldoende geïnformeerd over
het schrappen van een aantal tv-zenders. Delta berichtte zijn klanten
te laat over de wijzigingen en meldde niet expliciet dat dit reden is om
kosteloos op te zeggen. De Consumentenbond heeft de toezichthouder
Autoriteit Consument en Markt ingelicht.
Delta schrapte in mei
2017 een aantal zenders uit het pakket, waaronder TLC, Discovery en
Eurosport. Klanten van de televisieprovider kregen dit pas twee dagen
voordat de wijzigingen van kracht zouden worden te horen. Volgens de
Telecommunicatiewet moeten providers dergelijke veranderingen een maand
van tevoren melden.
Ook werden klanten niet actief op de
mogelijkheid gewezen om kosteloos op te zeggen. Alleen als klanten
doorklikten naar de veel gestelde vragen, konden ze iets vinden over hoe
ze hun pakket konden wijzigen.
De Consumentenbond kreeg
meldingen van boze Deltaklanten die het niet eens zijn met de
verandering. Wettelijk gezien kunnen consumenten niet afdwingen dat het
zenderpakket hetzelfde blijft. Wel hebben klanten het recht om in zo’n
geval kosteloos de overeenkomst op te zeggen, ook als ze nog in het
eerste contractjaar zitten.
Delta heeft inmiddels aan de
Consumentenbond bevestigd dat klanten die dat willen kosteloos kunnen
opzeggen. De Consumentenbond wil dat Delta alsnog zijn klanten op de
juiste manier informeert over de veranderingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten