De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt Samsung een boete op van ruim 39 miljoen euro. Samsung heeft vanaf januari 2013 tot en met december 2018 volgens de toezichthouder 'ongeoorloofde invloed' uitgeoefend op de online-verkoopprijzen van televisies van zeven detailhandelaren.
Nieuwe televisiemodellen dalen snel in prijs nadat zij op de markt komen. Samsung probeerde dit tegen te gaan door de prijzen met detailhandelaren af te stemmen. Via deze prijsafstemming beschermde Samsung haar eigen marges en de marges van de detailhandelaren ten nadele van de consument.
Elke detailhandelaar moet zijn eigen verkoopprijzen bepalen, zegt de toezichthouder. Monitoring van online-verkoopprijzen door leveranciers is op zichzelf toegestaan. Een leverancier mag ook vrijblijvende prijsadviezen geven aan detailhandelaren.
Onder het mom van ‘prijsadviezen’ zorgde Samsung ervoor dat de detailhandelaren hun prijzen verhoogden naar de door Samsung gewenste marktprijs. De detailhandelaren volgden Samsung hierin omdat Samsung, als spin in het web, ook andere detailhandelaren consequent aansprak als zij te lage prijzen hanteerden.
Samsung wist dat zij detailhandelaren niet kon verplichten hun prijzen te verhogen. Medewerkers gebruikten daarom de term ‘advies’, maar deze advisering was in realiteit niet individueel en vrijblijvend. De gedragingen van Samsung verstoorden de concurrentie op detailhandelsniveau en leidden tot hogere prijzen voor consumenten.
Samsung monitorde via zogenaamde webcrawlers op een geautomatiseerde manier de online-verkoopprijzen van detailhandelaren. Als Samsung prijzen zag die lager waren dan de door haar gewenste marktprijs, nam Samsung contact op met de detailhandelaren en spoorde hen aan hun prijs te verhogen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten