Telecompaper verwacht dat komend voorjaar al 350.000 huishoudens een abonnement zullen hebben op Viaplay. Telecompaper doet de voorspelling op basis van een peiling onder 1.300 consumenten binnen het Telecompaper Consumer Insights Panel. Daarmee komt de nieuwkomer de markt binnen als de zesde speler van Nederland, na Netflix, Videoland, Disney+, Amazon Prime en NPO Plus.
Viaplay is een streamingdienst die ook live sport aanbiedt. Vorig jaar heeft moederbedrijf NENT Group de Nederlandse uitzendrechten voor een aantal grote sporten verworven. De dienst start met onder meer Formule 1, Bundesliga-voetbal en PDC Darts. In augustus komt daar ook nog voetbal uit de Engelse Premier League bij, met onder andere het Liverpool van Virgil van Dijk.
Op basis van data uit het Telecompaper Consumer Insights Panel verwacht Telecompaper dat Formule 1 echter de grote publiekstrekker zal zijn. Uit een representatieve rondvraag blijkt dat 24 procent van de Nederlanders bereid is te betalen voor sport op tv of zijn tv-pakket ervan af laat hangen. Van deze mensen geeft 43 procent aan bereid te zijn te betalen voor Formule 1. Alleen voor Eredivisie-voetbal zijn meer Nederlanders (57%) bereid te betalen. De groep Nederlanders die bereid is te betalen voor de andere sporten van Viaplay, zoals Premier League-voetbal (27%), Bundesliga-voetbal (18%) en Darts (15%), is kleiner.
Uit data van het Video Behaviour of Dutch Consumers-rapport over het vierde kwartaal blijkt dat Viaplay vooral afgenomen zal worden door huishoudens die meer te besteden hebben. Onder huishoudens met een inkomen boven de 50.000 euro zegt 10 procent van plan te zijn de streamingdienst van NENT Group af te gaan nemen. Onder huishoudens met minder dan 30.000 euro inkomen is dit slechts 3 procent.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten