De lancering van de videodiensten Viaplay en HBO Max op de Nederlandse markt zijn succesvol verlopen, zo blijkt uit het Video Behaviour of Dutch Consumers-rapport van Telecompaper over het eerste kwartaal van 2022.
Viaplay noteerde aan het eind van het eerste kwartaal al een marktaandeel van 7 procent van alle Nederlandse huishoudens. HBO Max deed het nog beter en had aan het eind van het eerste kwartaal een marktaandeel van 8 procent van alle huishoudens.
Het samenvallen van de lancering van Viaplay met de start van het nieuwe Formule 1-seizoen heeft enorm geholpen. Viaplay heeft binnen een maand al meer dan een half miljoen abonnees. F1 TV Pro had aan het eind van het eerste kwartaal een marktaandeel van circa 1 procent van alle Nederlandse huishoudens.
HBO Max is op 8 maart gelanceerd en genoot al een goede naamsbekendheid door eerdere deals met Ziggo en vele succesvolle series in de afgelopen decennia. In maart werd de dienst actief gepromoot met een reclamecampagne in combinatie met een aantrekkelijke kortingsdeal; 50 procent korting voor het leven. Dit resulteerde in een succesvolle lancering met een marktaandeel van 8 procent aan het einde van het eerste kwartaal. Daarmee zit HBO Max voorbij de 550.000 abonnees,
De komst van Viaplay en HBO Max heeft nog geen effect op andere diensten.Netflix zit op hetzelfde niveau van een jaar geleden (43%), zelfs weer licht groeiend na een kleine dip in het tweede kwartaal van 2021.
Videoland, Disney+ en Amazon Prime Video laten allemaal een aanhoudende groei zien. Door de succesvolle introductie van HBO Max en Viaplay is er duidelijke concurrentie ontstaan, maar vooralsnog heeft dit geen impact op het marktaandeel van anderen.
Bij NPO Start signaleerde Telecompaper een lichte daling, terwijl NPO Plus in minder dan een jaar tijd is gegroeid van 6 naar 8 procent. Deze groei is mogelijk afkomstig van SVOD-klanten die eerder gebruik maakten van de gratis dienst (AVOD).
Drie op de tien Nederlanders zijn geabonneerd op twee of meer videodiensten. Dit aantal is het hoogst onder huishoudens met kinderen, waar 41 procent twee of meer abonnementen heeft. Minder dan een kwart van de consumenten onder de 35 jaar heeft nu geen abonnement op videodiensten; een meerderheid heeft al minstens twee diensten. In de leeftijdsgroep 25-35 heeft 54 procent van de Nederlanders twee video-abonnementen of meer.
Met Ziggo Sport Totaal keken klanten in 2021 naar de Formule 1. Hoewel Ziggo Sport Totaal nog content aanbiedt rondom de Formule 1 en andere races, heeft Viaplay nu de uitzendrechten over de live-uitzendingen van de Formule 1. Ondanks het verlies van deze uitzendrechten lijkt Ziggo Sport Totaal geen marktaandeel te verliezen. De groeiende trend van de voorgaande kwartalen lijkt echter tot stilstand gekomen te zijn. Ziggo Sport Totaal had aan het eind van het eerste kwartaal een marktaandeel van 12 procent.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten