Na jaren van duidelijke dominantie is het aandeel online bezoeken van Netflix op de markt voor streamingdiensten in augustus 2023 gedaald tot onder de 50 procent (69 miljoen online bezoeken. Videoland groeit ook in het aantal online bezoeken, maar haar aandeel blijft gelijk op tien procent. De sterkste stijgers ten opzichte van 2021 zijn nieuwkomers HBO Max en Viaplay.
Ook de recente invoering van de controles op het delen van abonnementen heeft invloed: personen die gebruik maken van iemand anders inloggegevens bezoeken Netflix in augustus 40 procent minder vaak dan in dezelfde maand in 2021. Personen met een eigen of gedeeld abonnement komen juist vaker op Netflix dan voorheen.
In totaal bereiken de VOD-diensten online 7,8 miljoen personen in augustus 2023, dat is 52 procent van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. De grootste overlap van gebruikers bestaat tussen Netflix en Videoland; onder jongeren wordt Netflix vooral met Disney+ gecombineerd en onder ouderen met Viaplay.
Relatief gezien werd het hoogste bereik van de VOD-diensten behaald onder jongeren (64% bereik onder 13-34-jarigen). Netflix-gebruikers blijven het actiefst: 57% bezoekt de website en/of app meer dan drie dagen in de maand. Ook Videoland en NLZiet kennen een hoger aandeel terugkerende bezoekers: nagenoeg de helft bezoekt de dienst meer dan drie dagen en zelfs 30% zes dagen of vaker.
vrijdag 22 september 2023
Beperking delen Netflix-abonnement zorgt voor dynamiek bij Video On Demand diensten
Labels:
Netflix
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten