Netflix is de grootste streamingdienst in Nederland, gevolgd door Videoland. Bijna 50 procent van alle Nederlandse huishoudens heeft een Netflix-abonnement. Videoland is aanwezig in 20 procent van de huishoudens. Dat blijkt uit het rapport Video behaviour of Dutch consumers 2024-Q1 van Telecompaper dat vandaag wordt gepresenteerd tijdens het Telecom Insights 2024 congres in Bussum.
De derde plek van grootste streamingdiensten in Nederland is voor Disney+, dat aanwezig is in 19 procent van de Nederlandse huishoudens. Met een penetratie van 15 procent is Amazon de nummer vier. Viaplay’s marktaandeel daalde op jaarbasis, maar met de start van een nieuwe F1-seizoen was er afgelopen kwartaal weer een kleine groei te zien naar 12 procent marktaandeel.
Naast veel abonnees is ook de tevredenheid onder de abonnees bijzonder hoog. De NPS van Netflix was eind 2023 35. Disney+ en Videoland volgen met een NPS van respectievelijk 22 en 21. Amazon Prime Video scoort een NPS van 5.
Voor het eerst besteden Nederlandse consumenten meer tijd aan het kijken naar streamingdiensten dan aan live tv. In het eerste kwartaal van 2024 was het aandeel van de kijktijd voor streaming 25 procent, vergeleken met 22 procent voor live tv. Een jaar geleden was dit nog 21 versus 25 procent.
Oudere consumenten (55-80 jaar) besteden de meeste tijd aan het kijken naar live tv. Voor de leeftijdsgroep 67-80 jaar is dit bijna 40 procent. Voor jongeren van 25-35 jaar is dit slechts 15 procent. Laatstgenoemden keken twee keer zoveel naar streamingdiensten dan naar live tv. Jongeren van 16-25 jaar kijken het meest online, meer dan een uur per dag. Consumenten kijken streamingdiensten het meest via een smart tv-app. Content via internet wordt het meest bekeken op de smartphone.
*) In ons onderzoek wordt de respondent gevraagd hoeveel tijd hij/zij gemiddeld per dag besteedt aan het kijken naar diverse soorten videocontent, zoals onder andere live-tv, SVOD, uitgesteld kijken, content via internet, downloads, DVD's, enzovoort.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten