dinsdag 1 april 2008

1,4 miljoen platte schermen verkocht in 2007


In omzet vormen platte schermen het grootste segment in de consumenten elektronicamarkt. Van plasma en LCD televisies zijn in Nederland vorig jaar 1,4 miljoen stuks verkocht en dat betekent dat een op de vijf gezinnen in 2007 een nieuwe platte televisie heeft aangeschaft. Dat blijkt uit cijfers van GFK Marketing Services die in opdracht van brancheorganisatie FIAR CE zijn gepubliceerd.
In de keuze tussen LCD en plasma is weinig veranderd. Er worden tien LCD televisies tegen 1 plasmatoestellen verkocht, niet in de laatste plaats omdat LCD televisies in steeds grote beeldformaten beschikbaar zijn. Dat conventionele televisies nog meetbaar in de markt zijn, komt voor rekening van een betrekkelijk klein aantal grootbeeld modellen. Daarnaast zijn draagbare tv's, meestal met ingebouwde DVD-speler, de duwers van deze markt. Bij platte televisies is de trend naar grotere beeldmaten duidelijk zichtbaar alle formaten laten echter nog allemaal een stijging in verkopen zien. Uitschieter is de formaatgroep 43-49 inch, waarvan de verkoopaantallen bijna zes maal zo hoog liggen als in 2006. De kleinere formaten laten echter ook nog allemaal een stijging in verkopen zien. Vanaf medio 2007 werden Full HD-TV’s breder in de markt aangeboden. Het is dan ook merkbaar in de verkoopaantallen en in het bijzonder in de omzet, omdat de gemiddelde prijs hoger ligt dan die van een HD-Ready TV.
De HD trend werkt ook door bij andere producten. De camcorder markt heeft in 2007 99 miljoen euro bijgedragen aan de totale CE-markt. De branche verwacht komend jaar circa 45.000 Blu-ray spelers te verkopen.

Geen opmerkingen: