dinsdag 10 februari 2009

Helft van de Nederlandse mannen overweegt overstap naar HDTV voor voetbalwedstrijden


Cisco heeft in Nederland onderzoek gedaan naar de rol van online video in ons dagelijks leven. Opvallend is dat video voor bijna 90 procent van de respondenten gemeengoed is geworden. Voor HD-video ligt nog een markt open, concludeert het onderzoek. In het onderzoek wordt onder online video verstaan: filmpjes op internet en digitale televisie over IP. Hoewel het merendeel van de deelnemers (75 procent) online video vooral bekijkt ter vermaak, nemen met name educatieve videotoepassingen en online gaming toe. Het vergaren van informatie door online video wordt door 40 procent als nuttig ervaren. Video voor beveiliging van huizen blijkt met zo'n 5 procent nog niet veel te worden toegepast in de Nederlandse huishoudens. Als een van de grote voordelen van online video in de vorm van digitale televisie wordt het on demand kijken naar programma’s aangegeven. Toch denkt ruim 60 procent van de respondenten dat de on demand-functie in 2012 de vaste tv-programmering niet heeft verdreven. Voor een vijfde van de deelnemers wordt HD-tv nog interessanter als de kwaliteit van live-uitzendingen en het downloaden van programma's en films verbetert. Bijna een kwart verwacht een toename in het gebruik van online video als de apparatuur goedkoper zou zijn en 15 procent zou graag zien dat alle apparatuur dan ook met elkaar samenwerkt. Mannen zien vooral nieuwe mogelijkheden bij het bekijken van sportwedstrijden. Zo vindt een ruime meerderheid van 57 procent dat scheidrechters tijdens de wedstrijd toegang zouden moeten hebben tot videomateriaal voor het nemen van beslissingen. Over het algemeen willen mannen zich vooral kunnen concentreren op de wedstrijd en zijn ze niet geïnteresseerd om de mening van vrienden via webcams te volgen. Bijna een derde van de mannen heeft goede ervaringen met voetbal in HD-kwaliteit en ruim de helft overweegt hierop over te stappen. Vrouwen lijken minder geïnteresseerd in nieuwe toepassingen van video. Alhoewel vrouwen wel interesse tonen in video-uitingen in uitgaansgelegenheden die modeshows laten zien.

Geen opmerkingen: