De barometer die Blue Billywig jaarlijks publiceert over de ontwikkelingen in de online videomarkt, laat zien dat er het afgelopen jaar een explosieve groei geweest is in kijktijd van online videomateriaal. Vooral in kijkduur per videoclip. Het gemiddelde aantal minuten dat men in Nederland besteedt aan het bekijken van internetvideo's, groeide het afgelopen jaar met bijna 50 procent. Blue Billywig, marktleider bij de strategische inzet van online video, heeft het onderzoek afgenomen onder Nederlandse mediabedrijven, politieke partijen, marketing-, sport- en retailorganisaties. Het gebruik van online video nam overigens niet alleen in totale kijktijd toe; op elk gebied was groei te zien. Het totaal aantal keren dat er naar een video werd gekeken steeg met 8% en de kijktijd per clip met 38 procent tot gemiddeld 78 seconden.
Mogelijke conclusie die uit deze groeicijfers getrokken kan worden is dat de inhoud van webvideo steeds beter wordt afgestemd op de wensen van internetbezoekers. Om dit te kunnen doen zijn statistieken van het kijkgedrag van de webbezoeker nodig, wat impliceert dat videopublicatie op steeds professionelere wijze gebeurt. Hierdoor is de techniek voor het afspelen van video's enorm verbeterd, wat weer zorgt voor een grotere waardering door de kijker en dus langere kijktijden. Voorbeelden van video's waar het afgelopen jaar lang naar is gekeken zijn de beelden over de aanslag op Koninginnedag, beeldmateriaal over de aardbeving op Haïti, de Olympische Spelen in Vancouver en over de val van het kabinet met vlak daarna de gemeenteraadsverkiezingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten