dinsdag 11 februari 2020

Meer dan de helft van alle huishoudens heeft Smart TV

Van alle Nederlanders bezit momenteel 52 procent een Smart TV. Het grootste merk in dit segment is Samsung, dat goed is voor 54 procent van het smart TV bezit. Philips en LG volgen op grote afstand met respectievelijk 17 en 16 procent aandeel. Dat blijkt uit het Trends in Digitale Media onderzoek van GfK.

Niet de prijs of de scherpte van de aanbieding, maar de mogelijkheid om te kijken waar en wanneer je wilt en het grote aanbod aan films en series blijken de belangrijkste redenen te zijn voor het gebruik van Video On Demand-platforms.

Van alle ondervraagden heeft 21 procent een zogeheten mediacenter aangesloten. De grootste merken hierin zijn Google Chromecast (73 procent) en Apple TV (23 procent).

YouTube, Netflix en Videoland zijn de meest geïnstalleerde video apps op de smartphone en tablet. YouTube wordt relatief vaker bekeken op de smartphone en Netflix en Videoland relatief vaker op de tablet. Als regel geldt: hoe langer de (meeste) content, hoe groter het scherm.

De gebruikers van de bekende video-apps laten een opvallend beeld zien. Netflix blijft doorgroeien en wordt nu door 51 procent van de respondenten gebruikt. Opvallend is dat het gebruik van de apps van YouTube en NPO Start gedaald zijn in 2019. Het belangrijkst apparaat voor de VOD-platforms is het TV-toestel. Disney+, Netflix, Videoland, NLZiet en HBO, allemaal worden ze veruit het meest geconsumeerd via het TV-toestel.

Geen opmerkingen: