Vergeleken met andere jaren worden er deze weken, ondanks het WK Voetbal, nauwelijks meer tv’s verkocht. Dat blijkt uit cijfers van vergelijkingssite Slimster.nl. De beperkte interesse in het WK als gevolg van de mensenrechtensituatie in het gastland en het feit dat het WK in de winter plaatsvindt lijken de meest voorname oorzaken.
Vergeleken met de week van 1 oktober werden er op slimster.nl vorige week, de laatste week voor de start van het WK, 23 procent meer tv’s vergeleken. Dat is vergelijkbaar met andere jaren: de maand november is traditioneel gezien de topmaand voor tv-verkopers. Bovendien was het verschil bij het laatste WK in 2018 nog aanzienlijk groter dan nu: toen ging het om een stijging van 34 procent in de week voorafgaand aan de WK-start. Voor dat WK was het Nederlands elftal bovendien niet eens gekwalificeerd.
Ook in Google is geen aantoonbaar toenemende vraag naar televisies waar te nemen. Google Trends, dat bijhoudt hoe populair een bepaalde zoekopdracht is, laat zien dat de zoekopdracht ‘tv kopen’ nauwelijks populairder is dan in november 2021. In dezelfde periode in 2020 werd hier zelfs aanzienlijk meer op gezocht. Bovendien is er slechts sprake van een minimale stijging ten opzichte van oktober (een Google Trends-index van gemiddeld 64 versus 61).
Een groot sportevenement, zoals de Olympische Spelen, maar met name een Europees of Wereldkampioenschap voetbal, is vaak een aanleiding voor Nederlanders om een andere tv aan te schaffen.
De kans bestaat volgens Slimster overigens dat tijdens het toernooi in Qatar het aantal verkochte tv’s nog wel zal toenemen. Dat heeft ermee te maken dat het komende vrijdag, 25 november, Black Friday is. Televisies zijn bij uitstek een product die op die dag - en de week ervoor - in de uitverkoop gaan. Normaliter worden de meeste tv’s dan ook in de maand november verkocht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten