Stichting Consumenten Competition Claims is in samenwerking met de Consumentenbond een rechtszaak gestart tegen Samsung. De organisaties willen dat Samsung consumenten compenseert voor schade die ze hebben geleden door verboden prijsafspraken die de fabrikant maakte.
Van 2013 tot 2018 zette Samsung winkeliers onder druk om televisies niet onder een bepaalde prijs te verkopen. De fabrikant controleerde actief of verkopers zich aan deze afspraken hielden. Bovendien verstoorde Samsung met zijn prijsafspraken de marktwerking. Daardoor waren ook de prijzen van concurrerende televisiemerken onnodig hoog. In 2021 legde de Autoriteit Consument & Markt Samsung daarom een boete op van ruim €39 miljoen.
De Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims roepen consumenten op om zich aan te sluiten bij de actie. Consumenten die tussen 9 januari 2013 en 7 december 2018 in Nederland een televisie kochten bij een (web)winkel, kunnen meedoen. Dat geldt ook voor consumenten die een ander merk televisie kochten. Aanmelden is gratis.
Als de claim leidt tot een compensatie, dan heeft de procesfinancier recht op een vergoeding (no cure no pay). De vergoeding bedraagt maximaal 25 procent. Stichting Consumenten Competition Claims streeft ernaar dat Samsung ook deze vergoeding betaalt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten