In België staat de markt voor multiplay-diensten onveranderlijk onder druk. Maar de combinaties breedband/mobiel en breedband/mobiel/tv winnen aan populariteit. Zij maskeren het afnemend gebruik van andere combinatie-abonnementen, zoals alle combi's met vaste telefonie. In totaal was de Belgische multiplay-markt in het derde kwartaal van 2024 goed voor 4,1 miljoen klanten en een omzet van EUR 1,13 miljard. Dit blijkt uit het rapport Belgian Total Communications Market 2024-Q3 van Telecompaper.
Het aantal multiplay-klanten is de afgelopen vier kwartalen constant en de omzet uit multiplay-diensten fluctueert minimaal. Het is vooral de samenstelling van de combinatieabonnementen die veranderlijk is.
Ten opzichte van een jaar geleden kozen zo’n 28 procent meer mensen de combinatie breedband/mobiel. Tegenwoordig heeft bijna een half miljoen klanten deze dualplay-combinatie. Het aantal klanten met de combinatie breedband/mobiel/tv groeide bijna 7%, tot 907.000. Onder deze twee groepen zitten veel abonnees die de vaste telefoon uit hun abonnement schrapte. Bij elkaar hebben de twee groepen een marktaandeel van ruim 34%.
Toch is de quadplay-combi met vaste telefonie nog steeds het meest gebruikt. In het afgelopen derde kwartaal ging het om bijna 1,27 miljoen klanten, goed voor een kleine 31 procen van de totale multiplay-markt. Het aantal quadplay-gebruikers en hun aandeel in de markt krompen de afgelopen twaalf maanden aanzienlijk, ten gunste van combinaties zonder vaste telefonie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten