dinsdag 25 november 2025

Vooral jongvolwassenen stapelen streamingdiensten; Netflix en Videoland populairst

Onder jongvolwassenen is het gebruikelijk om vier of meer streamingabonnementen te hebben. Een kwart van de 16- tot 25-jarigen beschikt over minstens vier van zulke abonnementen. Bij 25- tot 35-jarigen gaat het zelfs om een op de drie mensen. Het zijn vaak gezinnen die gemiddeld het grootste aantal streamingdiensten combineren. 

Het stapelen van abonnementen is in de genoemde groepen redelijk constant over het afgelopen jaar. De verdeling tussen de verschillende streamingdiensten is ook vrijwel onveranderd, met Netflix veruit het populairst. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Telecompaper over het derde kwartaal van 2025, uitgevoerd onder ruim 5.000 consumenten in Nederland.

23 procent van de gezinnen beschikt over vier of meer betaalde of gratis streamingabonnementen. Een bijna even grote groep gezinnen (22%) heeft juist geen enkele streamingvideodienst en 20 procent heeft er een of twee. In de andere huishoudsamenstellingen overheerst de groep die geen enkele streamingdienst gebruikt: 51 procent van de alleenstaanden en 43 procent van de koppels. Toekomstige prijsaanpassingen kunnen de groei van het aandeel stapelaars afremmen. De huidige marktstrategie, waarbij aanbieders klanten aantrekken met lagere tarieven en deze later aanpassen, kan op termijn invloed hebben op het aantal afgenomen abonnementen binnen verschillende huishoudgroepen.

De markt van de streamingdiensten is de laatste jaren redelijk constant. Met een marktaandeel van 51 procent is Netflix veruit de grootste streamingaanbieder in Nederland. Dit geldt voor elke leeftijds- en huishoudcategorie. Videoland, onderdeel van RTL, volgt op de tweede plek met 23 procent, twee procentpunten meer dan een jaar eerder. Disney+ (20%), Amazon Prime Video (18%) en HBO Max (15%) maken de top-5 compleet.

Elk van deze aanbieders zag zijn marktaandeel in een jaar tijd toenemen met één of twee procentpunten. Het marktaandeel van Netflix onder alleenstaande ouders met kinderen en een of meerdere streamingdiensten daalde in de afgelopen twaalf maanden wel opvallend: van 60 naar 54 procent. De streamer zag wel een opvallende toename van het gebruik onder senioren tussen de 68 en 80 jaar: in een jaar tijd nam het aandeel van Netflix onder deze groep senioren toe van 22 naar 26 procent.

Geen opmerkingen: