Bijna een kwart van de gezinnen met kinderen in Nederland (24 procent) heeft een abonnement op vier of meer streaming videodiensten, zo blijkt uit de laatste editie van het Video Behaviour of Dutch Consumers-onderzoek van Telecompaper. Tegelijkertijd zeggen deze gezinnen het vaakst dat ze hun traditionele tv-abonnement willen opzeggen, wat de toenemende voorkeur voor streaming boven lineaire tv onderstreept.
De penetratie van streamingdiensten in Nederland blijft stijgen: vanaf het tweede kwartaal van 2024 is 64 procent van de ondervraagden geabonneerd op ten minste één dienst, tegenover 62 procent een jaar eerder. Een vijfde van de 16-80 jarigen die in het rapport worden behandeld, zegt slechts één SVOD-dienst af te nemen, maar 17 procent zegt vier of meer abonnementen te hebben.
Gezinnen met kinderen maken het vaakst gebruik van SVOD-diensten: minder dan een op de vijf huishoudens met kinderen (18 procent) zegt geen streamingabonnement te hebben. Dit wordt ook weerspiegeld in de leeftijd van SVOD-abonnees, waarbij een derde (33 procent) van de 25-35-jarigen ten minste vier SVOD-diensten afneemt en 23 procent van de 35-45-jarigen.
Het Telecompaper-onderzoek heeft ook gekeken naar hoeveel mensen uitsluitend vertrouwen op streaming. Meer dan één op de zes (16 procent) zegt geen abonnement te hebben op traditionele tv-diensten zoals kabel of IPTV. Dit aandeel is opnieuw het hoogst in de leeftijdsgroep 25-35 jaar, waar 28 procent geen tv-abonnement heeft.
Iets meer dan een kwart van de mensen (26 procent) zei in het eerste kwartaal van 2024 dat ze verwachten dat ze in de toekomst hun tv-abonnement zullen opzeggen, een daling ten opzichte van 33 procent twee jaar geleden, toen de pandemie nog invloed had op videopatronen. De belangstelling voor 'cord-cutting' is momenteel het grootst onder gezinnen met kinderen, waar 9 procent verwacht hun tv-abonnement binnen het komende jaar op te zeggen en nog eens 20 procent op een gegeven moment verder in de toekomst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten